Convenant VO en Albert Heijn

Theresiafeest 2018
3 oktober 2018

Convenant VO en Albert Heijn

Vanmiddag werd voor de regio Tilburg een bijzonder convenant ondertekend door scholen van het voortgezet onderwijs en Albert Heijn. Aanleiding daarvoor is het spanningsveld dat voor leerlingen kan ontstaan tussen schoolafspraken en werkverplichtingen. Het convenant moet bijdragen aan een betere balans tussen school en werk.

In toenemende mate hebben leerlingen een bijbaantje. Scholen merken dat dit een druk op de leerlingen uitoefent met name tijdens toetsperiodes. Albert Heijn wil als maatschappelijk betrokken werkgever, met 15 winkels in de regio, rekening houden met de belangen van de leerlingen en moet daarvoor ruim op tijd de personeelsplanningen kunnen doen. In het convenant wordt afgesproken dat scholen zich verplichten om in een vroeg stadium jaarplanningen aan te leveren en dat Albert Heijn daar dan ook rekening mee gaat houden. Vanzelfsprekend blijft de eigen verantwoordelijkheid van de leerling overeind; de leerling moet zelf vroegtijdig met de jaarplanningen naar zijn leidinggevende stappen.

De scholen zijn blij met deze toezegging van Albert Heijn en hopen dat meer werkgevers van schoolgaande jongeren rekening zullen gaan houden met proefwerkweken en examenperiodes.

Het convenant werd getekend door
Namens Albert Heijn,: Marco van Vliet, manager regio Midden-Brabant
Namens het Voortgezet Onderwijs regio Tilburg: Tomas Oudejans, rector Theresialyceum

Convenant AH