Gender & Sexuality Alliance (GSA)

GSA – Gender en Sexuality Alliance

Wie zijn we
De GSA op het Theresialyceum bestaat uit een groep van zo’n 25 scholieren uit alle klassenlagen, die vindt dat iedereen op onze school de vrijheid heeft te kunnen zijn wie die is, zonder zich daarvoor te hoeven schamen of te verantwoorden.  Niet iedereen voelt zich thuis in het vakje ‘man’ of vakje ‘vrouw’. Dat hoeft ook niet. Wat mannelijk of vrouwelijk is bepaal je zelf! Niet iedereen voelt zich thuis in het vakje ‘homo’ of ‘hetero’. Dat hoeft ook niet. Sommige mensen vallen vooral, of alleen maar op vrouwen, anderen vooral, of alleen maar op mannen. Weer anderen maakt het niet uit wat of wie je bent: als er maar een klik is. Sommige mensen vallen op niemand en weer anderen worden verliefd op meerdere mensen tegelijk. Maakt het uit? Natuurlijk niet! Iemand moet kunnen zijn wie die is. Liefde is voor iedereen.

De GSA zorgt dus voor sociale veiligheid voor iedereen in het hele spectrum van seksuele diversiteit.

Waarvoor staat GSA
De letters GSA staan voor Gender and Sexuality Alliance: een verbond tussen leerlingen en docenten van allerlei seksuele oriëntaties, genderidentiteiten en genderexpressies.  GSA’s in Nederland krijgen steun van het COC. Dat is een organisatie die opkomt voor lesbiennes, homo’s, bi’s, trans- en interseks-personen en steun geeft aan GSA’s. Ze verstrekken gratis actiemateriaal, geven lokale ondersteuning door GSA-coördinatoren, organiseren regionale en landelijke GSA-dagen en landelijke campagnes zoals Paarse Vrijdag of de International Day of Silence. Ook is er een GSA-website.

Paarse Vrijdag en de Paarse Vrijdag krant
Paarse Vrijdag is in 2010 als Spirit Day begonnen in de Verenigde Staten toen leerlingen paars gingen dragen om hun steun te betuigen aan medeleerlingen die lesbisch, homo, bi+ of trans waren. De kleur paars is gekozen, omdat in de regenboogvlag de kleur paars voor ‘spirit’ staat. Spirit kun je vertalen als geestdrift of enthousiasme. Als GSA willen we, met het grote feest dat Paarse Vrijdag is,  acceptatie vragen voor alle soorten gender en seksuele oriëntaties. Zo maken we de GSA niet alleen zichtbaar, maar zorgen we er ook voor dat iedereen het leuk, goed en nuttig vindt dat er een GSA op het Theresialyceum bestaat!

Seksuele diversiteit zichtbaar maken
Met onze GSA willen we zichtbaar maken dat iedereen mag zijn wie, wat en hoe die is. Hiervoor verzorgen de leerlingen van de GSA voorlichting over seksuele diversiteit. Ze gaan tijdens gastlessen in verschillende jaarlagen voor de klas vertellen wat het voor hen betekent, waarom ze lid zijn van de GSA en dat onze school een gemeenschap is die seksuele diversiteit volledig omarmt. De leerlingen van de GSA zijn ook altijd bereid om hun ervaringen hier op school te delen en andere leerlingen te ondersteunen in hun persoonlijke ontdekkingstocht. Door op Paarse Vrijdag paars te dragen laat je zien dat je echt heel erg oké bent met alle genders en seksuele oriëntaties. Mensen die zich onzeker voelen om wie of wat ze zijn, voelen zich extra gesteund door iedereen die paars draagt op Paarse Vrijdag.

Ervaringen delen en gezelligheid
De leerlingen van de GSA komen regelmatig bij elkaar om het organisatorische werk te bespreken. Maar ze organiseren ook bijeenkomsten om met elkaar ervaringen uit te wisselen en gezellig samen een goede LHBT-film te bekijken en samen te eten. De roze koeken zijn inmiddels een kleine traditie tijdens onze bijeenkomsten

Meer info/meedoen? GSA@theresialyceum.nl

Op de basisschool ben ik veel gepest, maar de GSA zorgt ervoor dat niemand zoiets moet doorstaan en daar help ik graag aan mee.
Door de GSA ben ik erachter gekomen dat ik bi ben en het heeft mij geholpen met de acceptatie.
Door de GSA kan ik als docent na ruim 20 jaar op onze school helemaal mezelf zijn. Ik ben de betrokken leerlingen daarvoor heel dankbaar.
Door de GSA ben ik meer te weten gekomen over seksuele diversiteit. En ik merk dat door de GSA er steeds meer respect komt voor lhbt’ers op onze school.
De GSA is voor mij een plek van acceptatie en hoop, waar iedereen wordt uitgedaagd de beste versie van zichzelf te zijn en anderen daarmee te helpen.