Leerlingenraad

Je hebt het vast wel eens gehad: Je bent niet tevreden over bepaalde dingen op school. Dit kan variëren van slechte communicatie met docenten tot overbevolkte trappen. In eerste instantie ga je naar je eigen mentor, maar wordt het dan nog niet opgelost of is het geen optie om naar de mentor te stappen? Dan is er altijd nog de leerlingenraad. De organisatie op school die zich bezighoudt met al deze problemen of de ideeën van leerlingen.

Wat is en doet de leerlingenraad?
De leerlingenraad is eigenlijk een ‘overlegorgaan’, een organisatie die tussen de leerlingen en de schoolleiding staat. De leerlingenraad overlegt met de schoolleiding over allerlei zaken die voor de leerlingen van belang zijn. Denk bijvoorbeeld aan de indeling van de proefwerkweken, de verbetering van de hygiëne op school en natuurlijk de jaarlijks door de leerlingenraad georganiseerde Docent en Klas Van Het Jaar Verkiezing (D/K-VHJV).

De leerlingenraad vergadert maandelijks over al die onderwerpen. Ook zijn er vaak nog kleine vergaderingen van het dagelijks bestuur (DB) van de leerlingenraad. Als er veel geregeld moet worden, staat het DB altijd klaar om in de pauze de koppen bij elkaar te steken en dingen te regelen. Het DB bestaat uit vier leden.

Wat heeft de leerlingenraad al bereikt?

De leerlingenraad zorgt al een aantal jaren voor allerlei zaken die eraan bijdragen dat TheresiaLyceum een nóg leukere school wordt. Hieronder lees je over een aantal zaken waaraan we kort of langer geleden hebben bijgedragen!

• de stilteruimtes, voor leerlingen die even rustig willen werken
  • kopieerapparaten voor de leerlingen
  • het digitale roosterbord, dat ontzettend handig is i.v.m uitval, waarnemingen en lokaalwisselingen
  • de Docent Van Het Jaar Verkiezing, de Klas Van Het Jaar Verkiezing
  • de Kom Op Voor Je Recht actie
  • de Grote Enquête, die in samenwerking met de Trésor zorgt voor het overzicht van de opinie van de leerlingen

Contact
Dus, heb je een leuk idee, een verbeterpunt of zou je zelf bij de leerlingenraad willen. Laat het ons dan weten! Je kunt ons altijd aanspreken. Maar je kunt ook een briefje met je idee of klacht in ons postvakje deponeren (aan de linkerkant voor de deur van de lerarenkamer). Je kunt ons ook mailen leerlingenraad@theresialyceum.nl.

Heb je een leuk idee, een verbeterpunt of zou je zelf bij de leerlingenraad willen? Laat het ons dan weten! Je kunt ons altijd aanspreken.