Zorg & begeleiding

Sociaal-emotionele begeleiding
Bij de sociaal-emotionele begeleiding van de leerlingen speelt de mentor een cruciale rol. De mentor wordt hierbij ondersteund door de jaarlaagcoördinator en de afdelingsleiders. Indien nodig nemen de zorgcoördinator en het zorgteam de begeleiding van de leerling van de mentor over of geven de mentor ondersteuning.

Faalangstreductietraining
De faalangstreductietraining is een training in groepsverband en omvat tien bijeenkomsten. Een training op individuele basis is soms ook mogelijk. Het doel van deze training is dat de leerling leert zich rustig in te stellen op een opdracht. Hij leert om voor de uitvoering van de opdracht zijn gedachten goed te ordenen, zich te concentreren en voldoende tijd te nemen. De training geeft leerlingen zicht op eigen handelen en leert hen aan de hand daarvan besluiten te nemen voor verdere aanpak.

Sociale vaardigheidstraining
Voor veel kinderen is de overstap van de basisschool naar een school voor voortgezet onderwijs een ingrijpende gebeurtenis. Ze moeten zich aanpassen aan een nieuw systeem, waarbij ze meestal elk lesuur met een andere leerkracht in een ander lokaal zitten. Daarbij komt dat zij tijdens de puberteit gaan ontdekken dat vaak andere sociale vaardigheden gewenst zijn, die ze op dat moment vaak nog niet volledig bezitten. De meeste kinderen slaan zich wel door deze veranderingen heen en weten zich snel aan te passen aan hun nieuwe leventje, maar bij anderen valt dit nog niet mee en dat resulteert in sociaal onhandig gedrag. Hoewel veel kinderen hier last van hebben, kan het bij sommigen zo hoog oplopen dat ze er hinder van gaan ondervinden. Daarom hebben we op onze school een sociale vaardigheidstraining die in de tweede periode van het schooljaar gegeven wordt door twee ervaren trainers.

Dyslexie en dyscalculie
Leerlingen met een verklaring kunnen in aanmerking komen voor extra faciliteiten, zoals tijdverlenging en het maken van proefwerken tijdens de proefwerkweek in een apart lokaal.

Het Intern Zorgteam en het ZorgAdviesTeam.
Mentoren die signaleren – of signalen doorkrijgen van leerlingen, ouders, docenten of andere personeelsleden –  dat het met een bepaalde leerling niet goed gaat, melden de leerling via de zorgcoördinator bij het zorgteam aan. Het zorgteam bespreekt de hulpvraag en zet een intern of extern hulptraject uit.

Het Intern Zorgteam komt tweewekelijks bij elkaar om leerlingen te bespreken die problemen hebben die de zorg van de mentor overstijgen. Vaak gaat het over problemen van sociaal-emotionele aard. Het team bestaat uit: de zorgcoördinator, de counselors  en de schoolmaatschappelijk werkster. Vier keer per jaar komt het ZorgAdviesTeam (ZAT) bij elkaar. Hieraan neemt een vertegenwoordiger van het Intern Zorgteam deel, maar ook de wijkagent, de GGD-arts en/of verpleegkundige, de leerplichtambtenaar en een medewerker van Indigo Tilburg

Pestcoördinator
Intimidatie in de vorm van pesten wordt in eerste instantie afgewerkt via een pestprotocol, waarbij mentor en afdelingsleider als eerste het aanspreekpunt zijn. De heer A. van Nunen is de Pestcoördinator.

Rouw en verlies-team
Soms lopen leerlingen vast doordat ze te maken krijgen met gevoelens van pijn en verdriet. Deze gevoelens kunnen veroorzaakt zijn door het overlijden van een dierbare, maar ook de ervaring van een scheiding kan hieraan ten grondslag liggen. Iedereen verwerkt verdriet op een andere manier, maar soms is het juist fijn om verdriet te delen in een andere omgeving en met andere mensen, bijvoorbeeld met leeftijdsgenoten die hetzelfde hebben meegemaakt. Op school willen we hierbij graag helpen. Voor leerlingen die behoefte hebben hun ervaringen te delen is er het Rouw en verlies-team. Contactpersonen: mevrouw I. Toemen (levensbeschouwing) en meneer N. Fouchier (Duits).

Vertrouwenspersonen 

  • De vertrouwenspersonen op onze school zijn:  mw. L. Hoebink (0162-435816), mw. E. Blomjous (06-29351100) en dhr. J. van der Esch (0416-279906).
  • De vertrouwenspersonen verzorgen de eerste opvang van personen die te maken hebben met intimidatie in welke vorm dan ook (seksuele intimidatie, agressie en/of geweld) en van personen welke met discriminatie worden geconfronteerd, voor zover dit betrekking heeft op situaties binnen de school c.q. de schoolpopulatie. De vertrouwenspersonen bieden, eventueel ten gevolge van het voorgaande, hulp en advies of geleiden een klacht door. Vertrouwenspersonen zullen het schoolbestuur altijd onmiddellijk informeren als er sprake is van een mogelijk zedendelict.
  • De vertrouwenspersonen geven beleidsadviezen aan de schoolleiding.
  • De vertrouwenspersonen zijn voor ouders, leerlingen en personeel direct op school bereikbaar. U kunt de vertrouwenspersonen ook telefonisch (013 – 467 3738) bereiken om een afspraak te maken of benaderen via het volgende email adres:  vertrouwenspersonen@theresialyceum.nl
  • Er is ook een externe vertrouwenspersoon, dhr. drs. H. Brans, hij is bereikbaar via het Bureau Perspectief, Goirkestraat 163, 5046 GG Tilburg, tel. 013-5800188.

Traject op Maat – TOM
Sinds 2009 is de school lid van de vereniging Begaafdheidsprofielscholen (BPS) De scholen binnen de vereniging BPS kenmerken zich door kwalitatief hoogwaardig onderwijs en begeleiding aan hoogbegaafde leerlingen. Op onze school is dit vormgegeven in het Traject Op Maat (TOM). Hiermee bieden wij (hoog)begaafde leerlingen een uitdagend programma dat erop gericht is een extra, stimulerend aanbod te doen buiten de reguliere vakken om, zonder deze leerlingen in een exclusieve groep te plaatsen. Traject op Maat komt niet ‘er bovenop’ maar ‘in plaats van’. Het programma is enerzijds gericht op leerlingen die meer leerstof aankunnen dan normaal en anderzijds op leerlingen die vanwege hun begaafdheid een eigen route in het standaard onderwijs nodig hebben.

Leerlingen die op het Theresialyceum worden aangenomen en hoogbegaafd zijn getest en leerlingen die na de NIO-test in klas 1 aan het Traject Op Maat worden toegevoegd, worden hun hele schoolloopbaan ondergebracht bij het Traject Op Maat. Hiervoor wordt een minimale financiële vergoeding van €10,00 per schooljaar gevraagd, tenzij in de eerste schoolweek schriftelijk kenbaar is gemaakt dat de leerling geen prijs stelt op deelname aan het Traject Op Maat. Dat betekent dan ook dat er vanuit de Traject Op Maar commissie geen ondersteuning zal plaatsvinden. Wel mogen ook deze leerlingen rekenen op de ondersteuning vanuit de mentor.

Passend Onderwijs en Portvolio; samenwerkingsverband VO Onderwijs Midden-Brabant
De school maakt deel uit van Portvolio, het samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Midden-Brabant, Ringbaan Oost 240, 5018 HC  Tilburg, tel. 013-2100140. Samen met het Samenwerkingsverband geven wij vorm aan alle aspecten van Passend Onderwijs. Om ervoor te zorgen dat alle kinderen een passende plek krijgen, hebben scholen regionale samenwerkingsverbanden gevormd. Het Theresialyceum maakt deel uit van Portvolio. In het samenwerkingsverband voor Tilburg Portvolio werken het regulier en speciaal onderwijs samen. De scholen in het samenwerkingsverband hebben afspraken gemaakt over o.a. de begeleiding en ondersteuning die alle scholen in de regio kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken in de regio over de inzet en afstemming met (jeugd-)zorg.

Ouders en onderwijs; dé vraagbaak voor ouders met kinderen in de schoolgaande leeftijd
Het is in het belang van het kind dat de relatie tussen ouders en de school goed is. Waar er vragen zijn, is Ouders & Onderwijs er voor informatie en advies. Voor ouders én voor medezeggenschapsraden. Wij bieden een luisterend oor, geven informatie over rechten en plichten en tips om met school het goede gesprek aan te gaan over de vraag of zorgen die er zijn.
Ouders & onderwijs
Bel: 0800-5010
Mail: vraag@oudersonderwijs.nl
www.oudersonderwijs.nl

 

-onderdeel schoolgids 18/19-
Ik ben heel blij dat mijn mentor ervoor gezorgd heeft dat ik met mevrouw Cuenen, een van de counselors, kon praten over de ziekte van mijn vader.
De maatschappelijk werker heeft samen met mij met mijn ouders gepraat over hun scheiding. Ik vond dat fijn.