Debatclub Dicendo Discimus

Door te spreken leren wij!
Ook wel Dicendo Discimus: de enige echte debatclub van het Theresialyceum! Deze naam is gekozen, omdat deze het belangrijkste aspect van de club naar voren brengt: door je te bekwamen in de kunst van het spreken, leer je veel meer dan spreken alleen!

En hoe steekt deze club dan in elkaar?
Iedere week vindt er een samenkomst plaats. Dicendo Discimus heeft een vrijblijvend en open karakter, dat ervoor zorgt dat er bij de wekelijkse samenkomst een toegankelijke en prettige sfeer heerst. Uit iedere jaarlaag van de bovenbouw debatteren leerlingen mee, Dicendo Discimus is dan ook echt een gemêleerd gezelschap. Eén keer per week debatteren we over een actuele stelling die van tevoren door leerlingen of onze docent is ingebracht. Spreken voor de klas is absoluut niet verplicht; je zult ervan versteld staan hoeveel je alleen al als toehoorder opsteekt van je mededebaters!

En wat levert me dat op?
Je leert een zuivere argumentatie op te stellen. Wanneer is een argument nou waterdicht? En wat zien we nou in een echte drogreden? Je leert de geschreven en ongeschreven debatregels en retorische trucs te hanteren. Je leert zelfverzekerder en spontaner voor een groep te spreken. Je doet kennis op van politieke partijen en het politiek bestuur in Den Haag.

Was een debat op tv voorheen niet meer dan het verbale strijdtoneel van een paar in pak gestoken hoge heren, bij de debatclub leer je echt goed te kijken en luisteren naar het politieke steekspel. Je leert debattrucs te doorzien (en toe te passen), drogredeneringen te herkennen en je zult ontdekken dat aandacht voor goed en beeldend taalgebruik een troef is in het debatteren! Je leert, kortom, overtuigend en inspirerend spreken. En precies dit alles is waar wij naar streven: kwaliteit in het spreken!

En waar is deze club te vinden?
In principe komen we één keer per week bij elkaar. Ten tijde van proefwerkweken en schoolonderzoeken lassen we standaard een periode van rust in. In periodes voorafgaand aan de debatwedstrijden komt het echter geregeld voor dat de leden elkaar elke dag wel spreken over de nieuwe informatie die ze over de wedstrijdstellingen hebben gevonden. Dit alles vindt plaats in ‘ons honk’ lokaal B115, waar menig politiek affiche prijkt!

Dicendo Discimus trekt erop uit!
Het blijft echt niet bij oeverloos discussiëren en debatteren over stellingen. We doen ieder jaar mee aan debatwedstrijden: het NK Debatteren voor Scholieren, Op weg naar het Lagerhuis en Het Groot Tilburgs Scholierendebat! Daarnaast gaan we eens per jaar naar het hart van het politiek debat: de Tweede Kamer. Dit is een voortreffelijk moment om het geleerde in praktijk te brengen en in gesprek te gaan met Kamerleden als Diederik Samsom, Alexander Pechtold, Khadija Arib en Emiel Roemer!

Lijkt het jou leuk om in een gezellige groep mensen vaardig te leren debatteren? Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer informatie, neem dan contact op met een van de leden of met mevrouw Nooijen. Iedereen die graag spreekt, meer kennis wil hebben van de actualiteit maar ook voor hen met minder zelfvertrouwen is de debatclub een aanrader. Kortom: iedereen die zijn horizon wil verbreden, versterken en zich wil verdiepen in de meest uiteenlopende onderwerpen, is welkom bij ons gezelschap!

Donderdagmiddag het 8e uur is bij uitstek de gezelligste tijd van mijn schoolweek. Alhoewel ik dat vorig jaar niet zou zeggen. De eerste keer bij de debatclub was namelijk erg spannend. De goed onderbouwde argumenten vlogen me om de oren. Gelukkig voelde ik me meer dan welkom, omdat er een gezellige sfeer heerst. Daardoor durfde ik al snel mee te discussiëren. De debatclub is een goede plek om jezelf te ontwikkelen.

Julia van Iersel