Eindwerken Kunst Beeldend

Presentatie Eindwerken Kunst Beeldend Examenleerlingen 2020-2021

Presentatie Eindwerken 

Ook dit jaar een mooie eindexamenexpositie van het Kunstvak Beeldend 5 HAVO en 6 VWO. Voor beide jaarlagen is het thema is ON EARTH. Het is bijzonder om te zien hoe iedereen dat op een eigen manier heeft verbeeld.

Komt dat zien hier op de site en hopelijk later ook ‘live’ in school. Alle werken worden toegelicht en een procesfilmpje (of grotere foto) is te bekijken door op de foto van het betreffende werk te klikken.

Tentoonstelling CIST

Stichting CiST samen met PARK organiseert een tentoonstelling van eindexamenwerken Kunstvak Beeldend van verschillende scholen uit Tilburg. Hiervoor hebben we de werken van vier leerlingen uitgekozen. De leerlingen die meedoen uit 5 havo zijn Isabelle de Cock met het werk ‘Rode draad’ en Imke Pontzen met het werk ‘Utopian and Dystopian’. Uit 6 vwo  zijn dat Lieve van Gestel met het werk ‘Perdue’ en Thaïsa Steverink met het werk ‘Terrarium’.  Stichting CiST (Cultuur in School Tilburg) bevordert cultuureducatie in het Tilburgse basis- en voortgezet onderwijs en wil met deze tentoonstelling stilstaan bij jonge aankomende kunstenaars die een beeldend vak afsluiten.

Het licht in de donkerte

Fenne van Gils (h5f) | Het licht in de donkerte

Het thema van mijn werk is gevoel in combinatie met de seizoenen, in dit geval heb ik de winter als hoofd seizoen genomen. Wat ik graag in mijn werk wilde laten zien is het droevige gevoel dat de winter je kan geven, zo hebben veel mensen in de winter last van een winter depressie. De winter depressie wordt meestal veroorzaakt door een gebrek aan licht. En dat wilde ik graag verwerken in hoe ik tegen de winter aankijk.  Ondanks dat het vroeg donker is, de straten er grauw en ongezellig uitzien, is het belangrijk om het lichtpuntje te blijven zien. Ik heb dat gekoppeld aan de warme sfeer van een huis, waar een vuurtje de kamer rood oranje kleurt. Een plek waar je lekker kan ontspannen, een plek waar je even alle grauwe sferen van buiten kan los laten. Voor mij is een warme gezellige plek heel belangrijk om zo’n grauwe winter, met veel regen en storm door te komen. Zoals je kunt zien, kan je door de bomen en de dode zwarte dode rozen nog steeds de gezelligheid van binnen zien. Hiermee wil ik laten zien dat er altijd een lichtpuntje is, ook al ziet het er buiten nog zo somber uit, er is altijd wel een plekje waar je even tot rust kunt komen.  Ik hoop mensen die af en toe niet meer het licht puntje zien in de donkerte, te kunnen inspireren om misschien een fijne plek thuis te maken om te ontspannen.  

 

Kiara van der Stokker (h5b) | Wie ben jij?!

We hebben dit jaar als opdracht gehad om iets te doen met ‘on earth.’ 
Mijn eindwerk heeft te maken met gebarentaal. De relatie tussen mens en natuur is voor mij hele belangrijk hierin. Want vaak is doof worden iets heel natuurlijks maar is gebarentaal wel zo natuurlijk? Heeft dit niet meer iets te maken met techniek en de ontwikkeling en aanpassing van de mens? Dit is wat je ziet, je ziet handen in gebarentaal en de primaire kleuren op de achtergrond om het contrast te zien tussen “natuurlijk” en onnatuurlijk”.  
Als je verder kijkt en een beetje gebaren kent dan zie je dat de handen de vraag wie ben jij uitbeelden. Dat is namelijk een vraag die ik mezelf stelden. Wie ben jij en wie ben ik in relatie tussen de natuur en techniek. In hoeverre zijn we nog natuurlijk? Maar ook de vraag wie ben jij om zo de natuur te vervuilen? Wie heeft ons dat recht gegeven? Dit zijn de vragen die ik op wil wekken bij de mensen die mijn eindwerk zien. Ik hoop mensen hiermee aan het denken te zetten en ze aan te kunnen sporen om te kijken naar wie ze zelf zijn. 

Lieke van Roij (h5b) | Coronamaatregelen

Deze 3 schilderijtjes laten elk van een andere generatie zien wat de coronacrisis en vooral de maatregelen ervan met hun doet. De jongeren, de werkende generatie en de ouderen zijn hier afgebeeld. Je ziet dat ze allemaal andere problemen ervaren. Bij de jongeren is dit eenzaamheid, ze voelen zich opgesloten en beperkt in hun groei. Al het leuke aan jong zijn valt weg en er lijkt geen eind aan te komen. Ontsnappen kan niet, je zit continu opgesloten in je eigen huis en je vrienden zie je amper meer. Bij de werkende generatie zie je iemands geld, oftewel bedrijf, in het vuur vallen. Mensen zien hun bedrijven waar ze zoveel werk, tijd en geld aan hebben besteed volledig instorten.
Bij de ouderen zien we vooral angst: angst voor het virus, maar zeker ook van het vaccin. De dood kan hen elk moment uit het leven trekken. Voor demente ouderen is het ook moeilijk te begrijpen waarom (klein)kinderen niet meer langskomen.

Johnny Gering (h5b) | Aansporing

Eindwerk: commercials Verleden | Heden | Toekomst

Dit werk gaat over de prikkels die je binnen krijgt via beeld. Door de jaren heeft beeld zich ontwikkeld in verband met prikkels. Een voorbeeld hiervan is reclames, deze begonnen erg langzaam en informatief en werden steeds sneller en hadden meer prikkels. Dit hoogtepunt was bereikt rond de 1990-2000, sindsdien zijn de reclames ook juist weer steeds abstracter en korter geworden. In dit werk wou ik deze ontwikkeling laten zien doormiddel van zelf reclames te ontwerpen en te vertonen op drie schermen naast elkaar, een ouder beeldscherm, een nieuwere en een telefoon.

Roos Okhuijsen (h5f)| De – evolutie

Terwijl de mens evolueert en zich beter ontwikkeld, lijdt de natuur hier wel onder, door natuurvervuiling, boskappingen en dat soort dingen. Dit heb ik in beeld gebracht door de natuur af te beelden als moeder natuur. Ze zakt steeds meer in en veranderd steeds meer in plastic. Dit gaat best geleidelijk. Tijdens de evolutie van de mens de-evolueert moeder natuur als het ware.

Benthe van Beerendonk (h5a) | Fire down the seasons

Mijn eindwerkstuk gaat over het maatschappelijke probleem, de opwarming van de aarde. Dit probleem verknalt onze seizoenen en zorgt onder andere voor strengere opkomende vorsten, een droge zomers. Dit heb ik willen symboliseren met de vissen. Zij staan symbool voor de seizoenen en hoe zij het water nodig hebben in de tijd van opwarming van de aarde.

Hanna Gadalla (h5c) | Reversed marionette

De dynamiek tussen de natuur, de mens  en de techniek is erg interessant. Het probleem is dat de mensheid de macht heeft overgenomen en de natuur langzaam aan het verpesten is door alle technologische snufjes van deze tijd. Hebzucht is het grootste probleem van deze generatie is hebzucht. Het schilderij is afgeleid van een marionet. Alleen is het omgekeerd en pakt de natuur de mens terug. De natuur wil wraak  en houdt de man die de mensheid symboliseert tegen zodat hij de aarde niet meer kan aanraken.

Hind Bidaoui (h5b)| Communicatie

Eindwerk: filmpje Communicatie

Iets waar we sinds kort pas bij stil zijn gaan staan
Communicatie
Wat is het
Hoe werkt het
Je zal versteld raken hoe vaak je communiceert
met mensen, dieren en andere levende wezens
zonder dat je het door hebt

(klein geheimpje ik communiceer nu via dit bericht ook met jou)

Loes Janssen (h5c)| Open your eyes

Deze jurk staat symbool voor hoe onze aarde er op dit moment uitziet aangetast en vervuild en dat door de mens. Laat dit jullie wake-up call zijn. Neem het heft in eigen handen en doe er wat aan!

Noël de la Rie (h5a)| Titel werk

Julia Fassy Steenbakker (h5a)| Ik voel meer

Eindwerk: filmpje Ik voel meer

Als een hoogsensitief persoon voel ik meer. Dat is iets wat ik al heel mijn leven merk en last van heb. Vaak begrijpen mensen niet wat hoogsensitief precies is en denken ze dat ik me aanstel. Ik begrijp zeker dat mensen niet weten wat het is en daarom vooroordelen hebben maar juist daarom wou ik hier een werkstuk over maken zodat mensen erover leren. Ik wou met dit werkstuk verbeelden hoe ik me zelf soms voel in bepaalde situaties zodat andere mensen ook een keer weten hoe ik me voel en dat dit echt vervelend is en niet maar iets kleins. Eigenlijk zou dit eindwerkstuk een tentoonstelling zijn met verschillende kenmerken van hooggevoeligheid uitgelicht en uitgebeeld zodat mensen het echt persoonlijk konden ervaren maar door corona heb ik dit moeten aanpassen en heb ik een filmpje gemaakt.

In dit filmpje is het audiofragment het belangrijkst. Soms worden alle geluiden om me heen teveel en kan ik er niet meer tegen. Met de doeken op de achtergrond heb ik dat overweldigende effect proberen uit te beelden.

Asja Ribiç| Het hyacintenweb

Thema ‘’On Earth’’
Oorspronkelijk wilde ik een beeld maken wat is geïnspireerd door en deels gebaseerd op een schilderij van schilder M. C. Escher (witte frame met witte en zwarte lijnen en een blauwe achtergrond, te zien op foto). Ik wilde graag een persoonlijke variatie creëren en het schilderij verbinden met het thema On Earth. Dit thema betekent voor mij het omkijken naar alles wat er al om ons heen bestaan en wat er van nature is. Als uitgangspunt heb ik genomen dat het beeld zo milieuvriendelijk wordt gemaakt. Ik heb zo verschillende delen van verschillende bloemen gebruikt die ik thuis had liggen, het patroon is bijvoorbeeld gemaakt door bladeren van hyacinten, en de frame van het werk is gemaakt door bladeren van een palm. Alle planten waren al aan het afsterven dus in plaats van ze weg te gooien en materialen te kopen voor mijn werk heb ik deze materialen hergebruikt. Verder heb ik klei en wollen garen gebruikt om alles te verbinden. Het wol is geverfd met wilde kersen en krulzuring uit een lokaal bos wat de wol een roze-bruine kleur geeft zonder enige chemische stoffen.

Imke Pontzen (h5a) | Utopian and Dystopian | CIST tentoonstelling

A silent field to wander into.
I wonder if silence has ever put you into a peaceful place? Replace the silence, speak and make a change.
Create a silent field without rainy days.

Janneke Bakker (h5a)| Genderfuck

“You are an anomaly of a man,” she said. 

 “Perhaps because I’m not a man at all.” He sat closer now. The sheets wrinkled as he scooted himself toward her. 

 “Aye. You gender-malcontent. You otherling,” she said…”Me too. I am a boy and a girl and a witch all wrapped into one very strange, flimsy, indecisive body. Do you think my body couldn’t decide what it wanted to be?” 

 “I think it doesn’t matter because we get to decide what our bodies are or are not,” he answered.” 

Rivers Solomon, An Unkindness of Ghosts 

Nikki Brood (h5b)| Cloud

Two meanings: 1) Carry your feelings with you. 2) They do anything for clout. Dream away with this cloudy bag, with your colors (emotions).

Maties Robben (h5)| Predator Hoodie

Een crewneck met bedrukking. Een tijger op de voorkant en een wereldbol vastgegrepen door de klauw van de tijger. De tijger op de voorkant van de hoodie is afgeleid van een tijger die echt heeft bestaan, hij was in zijn leven een van de meest bloeddorstige dieren op aarde. Hij had namelijk meer dan 450 mensen om het leven gebracht en men was dan ook erg bang voor hem. Deze tijger staat hier dan symbool voor de mens. Een van de meest moordzuchtige ‘diersoorten’ op aarde. En de aarde op de achterkant die word vastgegrepen door de klauw van de tijger staat voor de mensheid en hoe wij met de wereld omgaan.

Chaimaa Mellouk El Mannchi (h5a) | Do you accept yourself?

Do you accept your naturel beauty? 
JIJ 
Je aanpassen aan anderen, 
Je anders voordoen 
dan je bent? 
Het maakt je niet leuker, 
Niet leuker  
Dan je al bent. 

Lukas Govaers (h5a) | Earth is in our hands

Mijn werk bestaat uit drie figuurtjes van mensen die samen een aardbol in de lucht tillen. De poppetjes zijn alle drie gemaakt uit een verschillend materiaal, en de bol zelf bestaat uit geverfd piepschuim.De ondergrond is gemaakt van hout, uitgesneden met een lasersnijder. Mijn werk beeld de dreiging van klimaatverandering uit. Wij mensen moeten als een geheel de aarde in de lucht tillen, omdat we alleen samen onze toekomst kunnen veranderen.

Isabelle Doevendans (h5a) | Overview

De opdracht was ‘On earth’. Er gebeuren veel dingen op aarde. Slechte en goede dingen. Er zijn veel mensen die alleen het goede zien. Het is natuurlijk niet slecht om optimistisch en positief te zijn, maar toch wilde ik met mijn werk afbeelden dat er heel veel dingen zijn die jij niet ziet of niks van weet.  Daarom heb ik er ook voor gekozen om verschillende visies op de wereld te laten zien. Vandaar ook de brillen. Ik heb een aantal landen uitgebeeld met daarbij het stereotype beeld, en de dingen die je vrijwel niet ziet of hoort om mensen hiervan bewust te maken.  

Isabelle de Cock (h5a) *| Rode draad | CIST tentoonstelling

Een rode draad is de draad die alle gebeurtenissen in je leven met elkaar verbindt. Of dit nou gaat om positieve of negatieve gebeurtenissen de rode draad komt altijd terug. Dit kunnen mensen, thema’s of objecten zijn.Een symbool voor het leven, persoonlijke groei en ontwikkeling, kracht en evenwicht is de levensboom. Dit is een boom waarbij de wortels diep in de grond zitten, de stam sterk is en de bladeren sierlijkheid uitstralen. Ik heb me door deze 2 onderwerpen laten inspireren en dit samengebracht tot een geheel. De wortels van de boom stellen de kern van het leven voor, de kern waar je uit voort komt. Je klimt op via de stevige stam en komt steeds hoger via de takken.Je volgt de rode draad want deze helpt je op weg naar succes. Toch moet je soms een andere weg inslaan en dus even afstappen van de rode draad. Dit is waar de takken van de boom voor staan. Succes is vallen en opstaan en hier kan je van leren. Om te zorgen dat je niet te diep valt is daar dan altijd de rode draad die ervoor zorgt dat je op het rechte pad blijft.

Stacey Kuijpers(h5b) | Het echte uitzicht

Het doel van mijn werkstuk is om mensen bewust te maken van een milieukwestie omdat met name de media niet altijd een realistisch beeld schets van de werkelijkheid. Het gaat hier om de harde werkelijkheid omdat dit vaak genegeerd wordt. Daarbij wil ik laten zien dat afval benut kan worden door het te gebruiken in kunst in plaats van gebruik te maken van producten die schade aanrichten tijdens de productie daarvan.

Donna Naaijkens (v6a) |Waar is hoe wanneer waarom verdwenen is?

Wat als je op een dag niet meer in staat bent om je naasten te herkennen? Wat gebeurt er wanneer je eenvoudige verbanden niet meer kunt begrijpen? Hoe voel je je, wanneer alles dat voorheen vertrouwd en bekend was, plotseling onbekend is geworden? Hier krijgen demente personen mee te maken.  De ziekte ontwikkelt zich sluipend. In het beginstadium ben je wat vergeetachtig en voor je het weet ben je niet langer in staat om voor jezelf te zorgen. Deze ziekte is voor velen niet te begrijpen. Met dit werk nodig ik de gezonde geest uit om een kijkje te nemen in het brein van een dement persoon.

Thaïsa Steverink (v6e) | Terrarium | CIST tentoonstelling

Terrarium schoenen zijn zo ontworpen, dat je overal een stukje natuur mee naartoe kunt nemen in stijl. Er zijn verscheidene opties; van woestijn tot toendra tot oceaan (die overigens hier is uitgewerkt). Met deze schoenen, lijkend op een onderwatergrot, versierd met koraal en zeewier trek je zeker de aandacht voor het design én voor het milieu. De transparante platform zolen geven je een kijk op de zeebodem. De verpakking sluit aan bij het design door een onderwatergrot na te bootsen, inclusief lichtinval van boven. Met een combinatie van navy blue en verschillende felle kleuren, springt deze schoen er zeker uit en zul je meer attentie en interesse wekken voor de natuur.

Marije van Pamelen (v6e) | Animo

Herken je het moment dat je gezellig met je vrienden op een feestje bent, wanneer in één keer iedereen naar buiten verdwijnt om te roken?  Maar omdat jij niet rookt, blijf je binnen, terwijl heel de sfeer om je heen inzakt. Balen, toch? Dat is iets waaraan ik wat wilde doen. Met de serotoninepil; de Animo, haal je een goed gevoel uit een machine. Op een gezonde, verantwoorde en inclusieve manier. De machines werken zoals een snackautomaat, maar waar je eerder wat M&M’s ontving, krijg je nu een pil die je leven verbetert. Vrolijker, zelfverzekerder, socialer en niet te vergeten, gezonder. Doordat het een verantwoorde pil is om in te nemen, mag de verpakking in tegenstelling tot het rookpakje, er wél aantrekkelijk uitzien. Ik heb me laten inspireren door de Belinda’s verpakking uit de jaren 50. Hier was een vrouw op te zien die me veel deed denken aan Marilyn Monroe. Zo kwam ik op het idee op PopAart en verpakkingen te combineren tot marketing. Aantrekkelijke kleuren activeren je sensorium en een goed gevoel halen uit een machine slaat terug op techobodies. Daarbij komt ook het mooie contrast tussen massacultuur en expressionisme terug. Je ziet 6 keer het gezicht van een meisje, in popart-style, die een pil op haar tong heeft liggen. De kleuren drukken uit hoe ze zich voelt en grijpt je aandacht. Dit werk is bedoeld om de Animo pil meer aandacht te geven, via marketing. Een inclusieve pil, met een gezonde lading.

Lieve van Gestel (v6d) | Perdue | CIST tentoonstelling

De mens is de gevangene van de maatschappij. Zij bespeelt hem als marionet en laat zijn identiteit en persoonlijkheid verloren gaan.
Perdue bestaat uit een schilderij en twee films met daarbij een eigen muziekcompositie en choreografie. Het schilderij laat zien dat de persoonlijkheid van de mens verdwenen is door de identiteit van de persoon weg te halen.
De films laten de gevangene zien vanuit twee verschillende perspectieven. Eén van de twee films, Perdue, laat de gevangene zien zoals zij werkelijk is. De andere film, Quatre-Mains Primo, laat zien hoe de maatschappij de situatie wil laten zien, geïnspireerd door het escapisme uit de Romantiek.

Britt Hermens (v6c) | Technokunst

Technologie. Je komt het elke dag tegen en het heeft een steeds grotere impact op ons als individu en op de samenleving. In dit werk zie je de technologie terugkomen in de kunst. Het model draagt ‘wearable technology’ dat de laatste jaren begint op te komen en waar steeds verdere ontwikkelingen in gemaakt worden. Het decor eromheen bevat ook kenmerken van de technologie. De beeldschermen vormen hier een heel concreet voorbeeld in en randen om de beeldschermen heen bevatten computertaal en abstracte technologie. Het complete decor is vastgelegd met een 360 graden camera en het resultaat is te zien in een VR-bril. Hieronder is een afbeelding te zien van een gedeelte dat te zien is in de VR-bril.

Mats Pieters (v6b) | Silence without diversity

Silence without diversity vormt een geheel door middel van ritmische herhaling en verschil in kleurtint. Elke kleurtint wordt opgenomen in het geheel. Hiermee wordt uitgebeeld dat iedereen in de natuur zichzelf kan zijn en dat niemand wordt benadeeld op hoe ze eruit zien of zich gedragen. ‘’De natuur vormt een stilte die niemand beoordeeld’’. Dit idee wordt werkelijkheid door fotoserie 1 uit het vorige project personal space war waarvan de foto’s viervoudig worden herhaald. Elk viervoud is verdeeld in zestien verschillende vlakken met elk een verschillende kleurtint die overeenkomt per foto.

Wang Ting Ting Zhou (v6d) | Echt oneindig nep leven

Dit werk gaat over het creëren van een oneindig leven met de toekomstige technologische mogelijkheden. In het werk zie je doormiddel van een hoofd, schedels, en getallen de gedachte dat wordt gedownload. Door het downloaden van je gedachte kan je oneindig leven in de technologie. Het werk moet een positieve en negatieve kijk op het creëren van een oneindig leven zijn. De lagen zijn doorzichtig waardoor je van voren (positief) naar achteren (negatief) de betekenis achter het werk kan zien. In totaal zijn er zes lagen waar op iedere laag een vervorming wordt verbeeld. Als je steeds verder naar achteren door de lagen heen gaat, ga je naar de realiteit.  De voorste laag laat het oneindig leven in de technologie zien. Dat zie je aan de kalm kijkende hoofd en de gele stroken dat om het hoofd heen zit. De gele stroken moeten net als in godenschilderijen een lichtbron voorstellen, aangezien je een soort god wordt als je oneindig kan leven. Alleen in de technologie is het positief, terwijl er in de realiteit veel ergere gebeurtenissen aan de hand zijn. De achterste laag verbeeld bijvoorbeeld de hebzucht van de mensheid. Doormiddel van schedels en handen worden hebzucht en de dood verbeeld. Ook staan er woorden tussen de getallen nul en één, zoals op de voorste laag happiness en op de achterliggende lagen woorden zoals fake en real.

Luuke Joosen (v6a) | Shades of feelings

Toelichting

Pelin Acka (v6c) | Titel werk 

Mijn eindproject voor beeldende vorming bestaat uit een bolvormig werk, met daarin een inham. De bol representeert de gedachten binnen het menselijk brein, wat mijn idee over de volledige evolutionaire ontwikkeling van de mens weergeeft. Namelijk, door voor eeuwig voortleven als een machine door het brein en de gedachtes hierin te downloaden. Hierbij zijn er meerdere elementen naast elkaar gezet, die allemaal individueel hun eigen betekenis weergeven. Denk hierbij aan chaos, structuur en orde naast elkaar gezet. Ook beschikken al deze elementen over hun eigen lichtbron om ze te accentueren, omdat het project in het donker wordt gepresenteerd. Zoals op de afbeeldingen te zien is heeft het project Ledverlichting, die in verschillende kleuren overloopt. Dit representeert de verschillende gemoedstoestanden waarin mensen zich kunnen bevinden, aangezien er niet slechts een manier is om de menselijke gedachtes te kunnen verbeelden. Deze Ledverlichting schijnt ook de verschillende kleuren op de elementen binnen het brein, wat weergeeft hoe de menselijke gevoelens invloed kunnen hebben op de verschillende onderdelen uit het leven.

Luca Quizhpe van Pelt (h5d) | Domino

Via een stop-motion video heb ik op abstracte & minimalistische wijze proberen te verantwoorden hoe de 0e, 1e, 2e en 3e dimensie zich tot elkaar verhouden. Hierbij ben ik tot één hoofdgedachte gekomen;‘’Individuen maken het geheel.’’ Dat is hetgeen wat mijn eindproject vormt. Wat ik hiermee bedoel is dat ieder met zijn acties een ander beïnvloedt. De ander beïnvloedt door zijn acties wéér iemand anders en ga zo maar door… Het is als een domino-effect.Een vlinder aan de ene kant van de wereld veroorzaakt misschien wel een orkaan aan de andere kant. Zonder dat je het misschien weet beïnvloedt jij met jouw gedrag een ander persoon. Hiermee maak je jezelf deel van een geheel. In mijn werk is te zien hoe een bloemblaadje uitgroeit tot een orkaan tot een romance tot etc… Omstandigheden zijn allesbepalend.

Avik Schoenmakers (v6c) | Nature walking

In “Nature walking” staat het sensorium centraal. Wat is het sensorium? Sensorium is letterlijk vertaald; “het waarneming van alle zintuigen”. Bij dit kunstwerk gebruik je al je zintuigen. Met je ogen zie je in elke kamer een totaal ander beeld in een compleet andere omgeving. Met je oren ervaar je in elke kamer een complete rust als niet de lichte bewegingen van de tarwebloemen en de bladeren aan de bomen. Met je neus ruik je in elke kamer een andere geur. Namelijk staat in elke kamer een andere soort vegetatie, in elke kamer zijn de planten natuurlijk dus ruikt elke kamer anders. Met je handen kun je in elke kamer een andere textuur voelen. Namelijk zijn de materialen die in elke kamer
gebruikt worden compleet anders. Het verschil in materiaal gaat van zacht gras op de grond tot harde stenen uit de Sahara en prikkelende cactussen tot zachte tarwebloemen. De sfeer die hierdoor tot stand komt is in elke kamer uniek en zorgt ervoor dat de kijker snel in totaal andere omgevingen kan komen. Hierdoor kun je in korte tijd veel verschillende sferen ervaren. De expositie mag compleet doorlopen worden, zo kan iedereen die het bezoekt een eigen plekje vinden die voor hem of haar een speciaal is en zo een eigen band met het kunstwerk vormen.

Aukje van den Brand (v6a) | Surrounded by the cloud

‘The cloud’ het is een steeds bekender begrip. Vele gegevens bevinden zich in deze rondzwevende opslag. In onze huidige technologisch beïnvloede wereld maken veel mensen er gebruik van. Het is geen tastbaar begrip, maar toch dragen we het altijd met ons mee. Waar we ook gaan the cloud is met ons aanwezig. Zelfs op plekken waar je geen technologische invloeden verwacht, zoals in de natuur, zweeft the cloud rondom ons. Niet alleen wij als mens, maar dus ook de natuur wordt constant omringd door the cloud en alle gegevens die het bij zich draagt.

Meintje Addotay (v6d) | Ikke ikke ikke en de aarde kan …

Mensen leven voor zichzelf en kijken hierbij niet om naar de natuur. Als mens consumeren we uitermate veel fastfood, fastfashion etc. De papieren Mac Donalds zak over het hoofd van een persoon in het bos staat ervoor dat: de mens wel naast de natuur leeft, maar dat de mens de natuur niet meer ziet. Mensen negeren het liefste alles wat wetenschappers roepen over klimaatopwarming en de grote leiders van de wereld ontkennen klimaatopwarming nog het hardst. Daarom had ik in mijn werk voor het merk Mac Donalds gekozen, daar dit een gigantisch bedrijf is wat een zeer slechte invloed heeft op het klimaat. Als je van boven naar onder kijkt worden de foto’s steeds donkerder en dit is een referentie aan de tijdlijn van de klimaatverandering op aarde. Het afval staat voor de enorme hoeveelheid afval die de mens creëert. De Mac Donalds zakken zijn het scherpst in de foto’s waardoor de natuur op de achtergrond vervaagd.
Ik heb voor de gele M en de verpakkingen gekozen omdat deze een duidelijk contrast hebben met de zwarte achtergrond, ook heb ik ervoor gekozen om bij de foto’s de natuur donker af te beelden waardoor de zak veel duidelijker te zien is.
Dit licht-donkercontrast geeft weer hoeveel beter de mens alle ‘belangrijke dingen’’ in het leven ziet zoals fastfood, veel kleren en veel spullen en hoe erg de problemen met de natuur naar de achtergrond verdwijnen in de huidige maatschappij.(Op de foto rechts is het eindwerk in zijn geheel te zien)

 Popup livestream