Verlengde brugperiode
Het voortgezet onderwijs begint altijd met ten minste één brugjaar, dat als een ‘brug’ fungeert tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Scholen hebben de vrijheid om ook het tweede en derde leerjaar als brugjaar in te richten, zodat leerlingen hun definitieve keuze voor een afdeling één of twee jaar kunnen uitstellen. Het Theresialyceum heeft vanaf de invoering van de Mammoetwet in 1968 bewust gekozen voor de optie van een driejarige brugperiode.
Doel van de Verlengde Brugperiode
De verlengde brugperiode zorgt ervoor dat leerlingen de ruimte krijgen om te ontdekken wat bij hen past, waar hun interesse ligt en waar hun ontwikkelpunten liggen. Door niet alleen in te zetten op de vakken, maar leerlingen ook te ondersteunen in de ontwikkeling van de executieve vaardigheden, kunnen zij zich optimaal ontwikkelen richting een passend niveau. Het moment van selectie wordt uitgesteld tot in klas 3. Dit geeft leerlingen de kans om fouten te maken, dit geeft laatbloeiers de kans om zichzelf te laten zien, hiervan te leren en zich te herpakken en dit geeft leerlingen de kans om van en met elkaar te leren. Ze zijn bij het ene vak de uitblinker en hebben bij het andere vak een steuntje in de rug nodig. Dit draagt positief bij aan de ontwikkelingskansen van kinderen.
De heterogene samenstelling van de leerlingenpopulatie draagt bij aan een fijne sfeer in elke jaarlaag. Elk jaar worden de klassen gehusseld. Leerlingen kennen aan het einde van de brugperiode bijna alle leerlingen.
Onderwijsaanpak
In de brugklassen 1, 2 en 3 wordt lesgegeven op havo-vwo-niveau, waarbij differentiatie plaatsvindt om rekening te houden met de verschillen tussen leerlingen. De school creëert een pedagogisch-didactisch klimaat dat leerlingen uitdaagt om een zo passend mogelijk niveau te bereiken.
Ondersteuning en Uitdaging: Het uitgangspunt is om leerlingen die hulp nodig hebben, ondersteuning te bieden, terwijl leerlingen die meer aankunnen dan het gemiddelde, worden gestimuleerd met compacting en extra uitdagingen binnen de lessen.
Curriculum en Modules
Alle leerlingen in de eerste drie schooljaren volgen dezelfde verplichte vakken. Na een bepaalde periode hebben leerlingen de mogelijkheid om te kiezen uit een extra aanbod van modules, waarbij verbreding, verdieping of remediëring centraal staat.
Extra Begeleiding:
- Leerlingen die buiten de reguliere lessen extra ondersteuning nodig hebben, kunnen gebruik maken van verschillende faciliteiten, bijvoorbeeld in de vorm van taallessen, rekenlessen, groepscoaching studievaardigheden, SST (Samen Studeren Theresia).
- Leerlingen die hiaten bij een vak hebben opgelopen en hiervoor een herkansing inzetten, volgen remediëringslessen voor dit specifieke vak
- In de verdiepingsmodules worden diverse extra vakken aangeboden voor leerlingen die hier klaar voor zijn, te denken aan: module mode, module poppracticum, module 3D-printing.
Deze aanpak zorgt ervoor dat elke leerling de kans krijgt om op zijn of haar eigen niveau te leren en zich te ontwikkelen, waardoor het Theresialyceum een stimulerende en ondersteunende leeromgeving biedt.
In klas 1 had ik wat moeite met wiskunde, daar heb ik paar weken hulp voor gehad. Mijn herkansing heb ik veel beter gemaakt. Voor wiskunde moet je veel oefenen…