Cultuurprofiel

Sinds december 2009 mogen wij ons met trots een Cultuurprofielschool noemen. Dit betekent dat kunst en cultuur een belangrijke rol spelen binnen ons onderwijs, zowel in het curriculum als in ons buitenschoolse programma.

Kunst en Cultuur in het Curriculum

Kunst en cultuur zijn stevig verankerd in ons lesprogramma, met speciale aandacht voor vakken zoals beeldende kunst, muziek, en Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV). Leerlingen in de onderbouw krijgen een breed aanbod van kunstvakken, terwijl in de bovenbouw kunst en cultuur verder worden uitgediept door middel van excursies en projecten. Naast hedendaagse kunst ligt onze focus ook op cultureel erfgoed, omdat wij geloven dat begrip van kunst en cultuur alleen mogelijk is wanneer zowel het heden als het verleden worden bestudeerd.

Door een goed inzicht in de cultuurgeschiedenis kunnen leerlingen hedendaagse ontwikkelingen in kunst en cultuur beter plaatsen en begrijpen. Als cultuurprofielschool streven wij naar een diepe integratie van kunst, cultuur en erfgoed in ons onderwijs én in de verschillende excursies en activiteiten die we organiseren.

.

Samenwerking en Interdisciplinair Onderwijs

Wij geloven sterk in een vakoverstijgende benadering. Kunst en cultuur kunnen niet los worden gezien van andere disciplines zoals geschiedenis en aardrijkskunde. Door deze vakken met elkaar te verbinden, creëren we een samenhangend en betekenisvol geheel voor onze leerlingen. Dit helpt hen kunst, cultuur en erfgoed niet alleen te begrijpen, maar ook een structurele plaats in hun wereldbeeld te geven.

Onze Visie op Kunstvakken en CKV

Onze kunstvakken en CKV-lessen zijn erop gericht leerlingen te laten kennismaken met zowel actuele kunst als erfgoed. We moedigen hen aan om verder te denken dan de traditionele ‘schoolkunst’ en op een hoger conceptueel niveau te werken. Hiervoor is kennis van cultuurgeschiedenis en esthetiek cruciaal. Reflectie speelt een belangrijke rol: leerlingen leren niet alleen hun eigen werk te evalueren, maar ook om dit in de context van tijd, plaats en maatschappelijke ontwikkelingen te plaatsen. Dit zorgt voor een dieper begrip van de functie van kunst en cultuur.

Samenwerkingen met Culturele Instellingen

Om onze leerlingen een rijk en divers kunst- en cultuuraanbod te bieden, werken wij samen met gerenommeerde instellingen zoals De Pont en de Fundament Foundation. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat onze leerlingen direct in contact komen met actuele kunst en erfgoed, wat hun inzicht en ervaring verder verrijkt.

Met ons cultuurprofiel geven wij kunst en cultuur een centrale plaats in het onderwijs, waarbij we leerlingen niet alleen kennis laten maken met de kunst van vandaag en gisteren, maar hen ook voorbereiden op de culturele uitdagingen van morgen.

 

Leerlingen met een kunstvak als examenvak, die volgens kunstvakdocenten in staat zijn verder te studeren aan de Fontys Academie voor de Beeldende Vormgeving, worden zonder extra examen toegelaten. We doen met het team beeldende vormgeving onderzoek naar creatieve processen en beeldende producten van leerlingen.

 Popup livestream