EF van de maand November: Taakinitiatie

STIP project ‘in beweging’
28 oktober 2025
Verkiezingen op het Theresialyceum
28 oktober 2025

EF van de maand November: Taakinitiatie

In de maand november hebben we in onze lessen extra aandacht voor de executieve functie Taakinitiatie, ofwel het Starten met een taak.

In oktober hebben we stilgestaan bij Plannen en Timemanagement. De leerlingen hebben een planning gemaakt voor de toetsweek. Lukt het nu ook om elke keer te starten met de geplande taken? Taakinitiatie helpt je om in actie te komen in plaats van het steeds uit te stellen. Dit is belangrijk om niet de stress te ervaren dat je alles nog op het laatste moment moet doen.

U zou samen met uw kind kunnen onderzoeken wat het starten voor hem of haar lastig maakt. Hieronder staan een aantal suggesties die het starten makkelijker kunnen maken. Het is een kwestie van uitproberen, ervaren en evalueren om te zien wat wel en helpend kan zijn voor uw kind.

Hoe kun je taakinitiatie verbeteren?

Taakinitiatie gaat niet over motivatie, maar over gewoon beginnen. Je hoeft geen zin ergens in te hebben. Vaak kom je pas in een goede werkflow als je eenmaal bezig bent.

  •  Begin met iets kleins. Zet een timer voor 5 of 10 minuten. Zeg tegen jezelf: Ik doe alleen dit ene stukje. Vaak helpt beginnen al om daarna verder door te kunnen gaan.
  • Maak het makkelijk om te starten. Zorg dat je spullen klaarliggen en leg afleiders (zoals je telefoon) weg.
  • Gebruik een start-ritueel. Bijvoorbeeld: een kopje thee maken, je bureau opruimen, een korte ademhalingsoefening, je telefoon in een andere kamer neerleggen. Zodat je hoofd als het ware begrijpt: Nu gaan we beginnen.
  • Het kan helpen om dagelijks op (ongeveer) dezelfde momenten je huiswerk te maken. Het wordt dan een routine. Je gaat minder nadenken of je er wel zin in hebt om het nu te doen.
  • Deel grote(re), complexe taken op in deeltaken. Grote taken voelen minder zwaar als je ze in kleine stukjes hakt.
  • Maak een to do list/ checklist en gebruik deze om je taken af te vinken. Zo maak je overzichtelijk wat je moet doen.
  • Zorg dat je weet wat je moet doen (is het duidelijk wat er van je verwacht wordt?)
  • Start met de makkelijkste of juist met de moeilijkste taak
  • Vraag hulp aan een klasgenoot/docent/ouder
  • Beloon jezelf als je bent begonnen. Bijvoorbeeld: als je op tijd bent begonnen en je hebt een (deel van een) taak af, mag je even iets leuks doen. Je hersenen houden van beloningen

 

 Popup livestream