Afspraken toetsweek / SE-weken

Proefwerkweek 1 | schooljaar 24-25

Na de herfstvakantie staat op woensdag 30 oktober de eerste proefwerkweek/ schoolexamenweek van dit schooljaar gepland. Dinsdag 29 oktober is er nog een lesvrije dag voor de leerlingen in verband met de studiedag voor de collega’s.
We wensen de leerlingen veel succes bij de voorbereidingen en natuurlijk ook bij het maken van de toetsen!
Het rooster van deze week kunnen leerlingen terugvinden in Magister. Een totaaloverzicht is te vinden op de website van de school: Roosters – Theresialyceum

Ziekmelden onderbouw en bovenbouw

• Wanneer een leerling ziek is en geen proefwerken kan maken, moet de ouder/verzorger voor aanvang van de toets(en) de leerling telefonisch ziekmelden. Als een leerling 18 jaar of ouder is, kan deze zichzelf ziekmelden. Als de leerling meerdere dagen ziek blijft, moet er dagelijks een telefonische ziekmelding gedaan worden. Bij schoolexamens moet de ziekmelding ook telefonisch worden gedaan
• Zie ook examenreglement Artikel 50 “te laat komen en verhindering bij het schoolexamen”. Het examenreglement is te vinden op de website onder: “Leerlingen – examenreglement”

Inhaalmomenten

• Gemiste proefwerken en schoolexamens worden ingehaald tijdens de geplande inhaalmomenten in week 46. De inhaaltoetsen worden gepland zoveel mogelijk na lestijd (8ste/9de/10de uur)

Herkansing/remedieringstraject

• Op woensdag 8 januari is er de mogelijkheid om één toets van proefwerkweek 1 te herkansen. Dit geldt alleen voor niet schoolexamen werken. Noteer de volgende datum vast in je agenda: Inschrijven voor de herkansingen kan via Magister van 6 november t/m 20 november.
• Als je een schoolexamen wilt herkansen, gebeurt dat volgens de regels van het examenreglement.

• In de herkansingsregeling is opgenomen dat het maken van een herkansing gekoppeld wordt aan een verplicht verbetertraject/remediëringtraject. De verbeterlessen zijn er om ervoor te zorgen dat je extra ondersteuning en hulp krijgt ter voorbereiding voor je herkansing.
• Je kunt je als leerling altijd opgeven voor een herkansingsmoment.
• Leerlingen die lager hebben gescoord dan een 6,0 zijn verplicht om gedurende 3 weken de verbeterlessen te volgen.
• Wanneer je niet deelneemt aan de remediëringslessen vervalt je mogelijkheid op herkansen.
• Voor de herkansing geldt: het werk met het hoogste cijfer telt. Heb je in eerste instantie een 5,2 gehaald en voor de herkansing haal je een 6,8 dan vervalt het cijfer 5,2 en staat de 6,8.

Tips en Tops

• Bij bepaalde toetsen is het toegestaan om hulpmiddelen te gebruiken (rekenmachine, grafische rekenmachine, tabellenboek). Welke hulpmiddelen gebruikt mogen worden, wordt vermeld op de toets. Wanneer een leerling andere dan de toegestane hulpmiddelen gebruikt, is dit fraude.
Bij het gebruik van de grafische rekenmachine: zorg ervoor dat deze in de examenstand wordt gezet.
• Alle leerlingen moeten tijdens de toetsen/schoolexamens hun (boeken)tas/mobieltje/smartwatch in hun kluisje opbergen.
Wanneer een leerling een mobiel/smartwatch bij zich heeft, wordt dit gezien als fraude.
• Zorg ervoor dat je een leesboek bij je hebt. Als je klaar bent en je werk hebt ingeleverd, kan iedereen op deze manier rustig doorwerken tot het einde.