

December is bij uitstek de maand om even stil te staan. We blikken terug op wat goed ging, wat we hebben geleerd en op wat we volgend jaar misschien anders willen doen. Dit is dan ook waarom we deze maand extra aandacht willen vragen voor Metacognitie oftewel een stapje terugdoen om je eigen handelen en de situatie te overzien.
Metacognitie betekent letterlijk nadenken over je denken. Het is de vaardigheid om te
begrijpen hoe je leert, wat je wel en niet weet, en hoe je je aanpak kunt aanpassen als
iets niet lukt. Je gebruikt metacognitie bijvoorbeeld wanneer je denkt: – Ik snap deze
som niet, misschien moet ik het voorbeeld nog eens bekijken. – Leren met muziek aan
werkt voor mij niet zo goed, ik raak steeds afgeleid.
We vragen de leerlingen om na te denken over hun eigen leren en denken, te reflecteren op de eerste periode van het schooljaar die achter hen ligt en vooruit te kijken naar de komende maanden. Hierbij stimuleren wij leerlingen om tijdens en na hun leerproces vragen te stellen zoals:
“Heb ik het overzicht (nog) over waar ik mee bezig ben?”
“Zit ik nog op de goede weg?”
“Moet ik bijsturen?”
“Hoe heb ik dit aangepakt?”
“Wat hielp mij om dit te begrijpen?”
“Wat kan ik de volgende keer anders doen?”

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.