Bring Your Own Device

Bring Your Own Device (BYOD)

ICT is onmisbaar in onze samenleving en dat geldt ook voor het onderwijs. Het Theresialyceum speelt hierop in door de voordelen van digitale middelen en traditionele leermethoden te combineren. Deze aanpak, ook wel blended learning genoemd, integreert het gebruik van laptops in de klas met vertrouwde werk- en lesboeken. Zo bieden we het beste van twee werelden: moderne technologie én beproefde methoden.

Een eigen Laptop
Voor deze vorm van gecombineerd leren is een eigen laptop essentieel. Van leerlingen wordt verwacht dat zij zowel op school als thuis met een laptop kunnen werken. Dit zorgt niet alleen voor digitale vaardigheden, maar biedt ook de mogelijkheid om ze ‘mediawijs’ te maken. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze betrouwbare informatie vinden, wat de regels zijn van digitaal gedrag en hoe ze omgaan met ongewenste ervaringen online. Deze vaardigheden zijn niet alleen belangrijk tijdens hun schooltijd, maar ook in hun verdere leven.

Waarom laptops in de klas?

De manier waarop leerlingen leren, verandert door technologische ontwikkelingen. Het gebruik van laptops sluit hier naadloos op aan. Digitale leermiddelen verrijken de traditionele schoolboeken en zorgen voor meer variatie in werkvormen, wat de motivatie van leerlingen verhoogt. Hoewel dit nog niet direct leidt tot hogere cijfers, blijkt dat leerlingen beter betrokken zijn bij hun leerproces.

Daarnaast maakt het werken met laptops maatwerk mogelijk. Docenten kunnen naast de basisstof extra opgaven, verdiepende lesstof en diagnostische toetsen aanbieden, zodat leerlingen op hun eigen tempo en niveau kunnen werken. Ze zijn niet meer gebonden aan een vaste plek of rooster en kunnen overal leren, wat hun zelfstandigheid bevordert.

De inzet van laptops maakt de lessen ook dynamischer en interactiever, wat bijdraagt aan een uitdagende leeromgeving.

Voorbereiding op vervolgonderwijs

Werken met laptops bereidt leerlingen goed voor op het hbo en universitair onderwijs, waar elektronische leeromgevingen de norm zijn. Zo ontwikkelen ze de digitale vaardigheden die ze later hard nodig zullen hebben.

Zitten leerlingen de hele dag achter hun laptop?
Nee, zeker niet. Uit onderzoek blijkt dat het rendement daalt als leerlingen meer dan 30% van hun tijd achter een scherm zitten. Daarom blijven traditionele lesmethoden, zoals klassikale instructie en het gebruik van leerboeken, een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Het gebruik van ICT is vooral gericht op het vergroten van de variatie in lesmateriaal en werkvormen, zodat het een waardevolle toevoeging blijft binnen de vakken.

Aanschaf laptop brugklas 1
Sinds het schooljaar 2022-2023 werken alle klassen standaard met een laptop. We hebben hiervoor een samenwerking met The Rent Company, die ouders ondersteunt bij de aanschaf of huurkoop van een laptop. De meest gekozen optie is een huurkoopconstructie van vier jaar, inclusief volledige garantie en verzekering, voor ongeveer € 14,00 per maand. Ouders/verzorgers kunnen er ook voor kiezen zelf een laptop aan te schaffen, mits deze voldoet aan de specificaties. Voor gezinnen met beperkte financiële middelen is er een vangnet, onder andere via Stichting Leergeld Tilburg.

 Popup livestream