Stijn Rombouts (6v) schrijft roman

Marije (b3f) Junior Stadsdichter
23 maart 2018

Stijn Rombouts (6v) schrijft roman

Van de hand van de 20-jarige Stijn Rombouts (6vwo) eindexamenleerling vwo, verscheen onlangs de debuutroman Het Beloofde Land. Stijns boek is de eerste Nederlandse roman die gaat over de huidige Syriëcrisis en de rol daarin van Islamitische Staat.

Je zou denken dat een 6vwo’er in zijn examenjaar wel iets anders aan het hoofd heeft dan het schrijven van een roman over zo’n complex oorlogsconflict. De jonge schrijver vindt echter dat we deze oorlog, die al miljoenen levens heeft verwoest, niet onopgemerkt aan ons voorbij kunnen laten gaan en voegt met het uitbrengen van dit boek daad bij woord. Het boek combineert naar zijn zeggen politiek, filosofie, actualiteiten, de medische wereld, voetbal en muziek tot een lopend geheel en omvat thema’s als een onmogelijke liefde, dementie, moslimextremisme, homofobie, seksueel misbruik en hoever je moet gaan om je kind te beschermen.

In grote lijnen verhaalt het boek over het Turkse meisje Meryem, dat door haar radicale vriend wordt overgehaald om naar Syrië te gaan, om daar te strijden met IS voor een kalifaat, een grenzeloos rijk waar de Sharia geldt. Zijn schrijfinspiratie deed hij onder meer op vanuit zijn eigen leeservaringen: “Ik moet mijn docent mevrouw Van Beljouw hiervoor bedanken. Aan de boeken die ik moest lezen voor Nederlands heb ik echt iets gehad en hieruit heb ik veel inspiratie opgedaan.”

Stijn heeft een brede algemene interesse in buitenlandse politiek. Ook het profielwerkstuk dat de examenkandidaat op het Theresialyceum schreef handelt over Syrische vluchtelingen. Bij de vraag waar een eventueel volgend boek over zou kunnen gaan, geeft hij aan dat hij dan dicht bij deze interesse zal blijven en noemt hij de Sovjet-Unie van Stalin of het China van Mao Zedong.

Het Beloofde Land is verkrijgbaar via Bookscout.nl onder ISBN nr. 9789402242256 en binnenkort ook bij de Bibliotheek Midden-Brabant.

Zie ook artikel Omroep Brabant