Leerjaar 1
Leerjaar 1 is een belangrijk jaar in de ontwikkeling van onze leerlingen. Ze maken een (grote) overstap van hun vertrouwde basisschool naar de middelbare school. Naast de reguliere vakken willen we de leerlingen zo goed mogelijk begeleiden om uiteindelijk succesvol te kunnen zijn. Daarom zetten we vanaf klas 1 in op de ontwikkeling van de executieve functies. Deze hersenfuncties zorgen ervoor dat je tot leren kan komen. Daarnaast zorgen we ervoor dat we alle leerlingen vanaf de binnenkomst goed in beeld hebben. Op deze manier kunnen we tijdig schakelen wat er nodig is voor elke leerling om succesvol te zijn bij ons op school. In de pedagogische driehoek tussen ouders-kind-school werken we samen om de leerling zich optimaal te laten ontwikkelen.
De eerste weken in klas 1 staan in het teken van wennen en ervaren. Leerlingen hebben de tijd nodig om te kunnen landen bij ons op school en te ervaren wat de middelbare school betekent. Vanuit daar zetten we in op de ontwikkeling van de leerling en maken we een inschatting of het Theresialyceum met de verlengde brugperiode de juiste plek is voor de leerling. Mocht er extra ondersteuning nodig zijn, dan zetten we deze graag in overleg met het thuisfront in.
Studiebegeleiding
In het schooljaar zijn meerdere meetmomenten ingebouwd om te kijken waar de leerling staat. We werken met een landelijk genormeerde toets. De resultaten van deze 0-meting (start klas 1) helpen ons inzicht te geven in de basisvaardigheden van elke leerling. Vanuit de resultaten bieden we waar nodig ondersteuning op het gebied van rekenen of taal. Eind klas 1 wordt deze toets nogmaals afgenomen (1-meting).
Naast deze landelijk genormeerde toets zijn de toetsen gedurende het schooljaar en de toetsen in de proefwerkweek voor ons ook meetmomenten om te kijken waar de leerling staat in zijn/haar leerproces. Over deze bevindingen gaan we met leerling en ouder(s) in gesprek. Een leerling kan na elke proefwerkweek één toets kiezen die hij/zij wil herkansen. Om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de herkansing en hiaten zoveel als mogelijk weg te werken, wordt er een remediërend traject opgesteld wat de leerling verplicht is te volgen in aanloop naar het herkansingsmoment.
Leerlingen die geen remediërend traject nodig hebben en meer aankunnen dan het curriculum biedt, kunnen verdiepingsmodules volgen o.a. de volgende verdiepingsmodules: Poppracticum, First lego league, 3D-printing.
Leerlingen in de eerste klas maken verplicht gebruik van een Theresia planagenda. Doel van deze agenda is dat leerlingen leren plannen en inzicht krijgen hoe ze hun beschikbare tijd kunnen benutten en inzetten. De Theresia planagenda is een middel om de executieve functies te ontwikkelen.
Mentoruur
Elke leerling bij ons op school heeft een mentor. Dit is een van de vakdocenten van de klas. Een mentor is het eerste aanspreekpunt voor leerling en ouders. Een mentor ondersteunt op het gebied van praktische zaken, executieve functies, sociaal-emotionele vaardigheden en heeft zicht op het welzijn en de ontwikkeling van elke leerling. In klas 1 heeft de leerling het eerste half jaar twee mentoruren in de week, de tweede helft van het schooljaar is dit nog één mentoruur.
Overstapcoach
De overstapcoach is bedoeld voor reguliere leerlingen die extra ondersteuning kunnen gebruiken bij de overstap van de basisschool (PO) naar de middelbare school (VO). Een leerling wordt hiervoor geselecteerd door onze school in overleg met de basisschool en ouders. De overstapcoach leert de leerlingen aan het eind van groep 8 kennen en begeleidt hen in de periode vanaf de kennismakingsmiddag (de leerling zit dan nog in groep 8) tot en met de eerste proefwerkweek. De begeleiding is individueel en geheel op maat.