Verlengde brugperiode
Het voortgezet onderwijs begint altijd met ten minste één brugjaar, dat als een ‘brug’ fungeert tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Scholen hebben de vrijheid om ook het tweede en derde leerjaar als brugjaar in te richten, zodat leerlingen hun definitieve keuze voor een afdeling één of twee jaar kunnen uitstellen. Het Theresialyceum heeft vanaf de invoering van de Mammoetwet in 1968 bewust gekozen voor de optie van een driejarige brugperiode.
Doel van de Verlengde Brugperiode
De school hecht veel waarde aan het openhouden van de mogelijkheden voor leerlingen zo lang mogelijk. Door de heterogene samenstelling van de leerlingenpopulatie en het vier-gebieden-begeleidingssysteem in de verlengde brugklassen kunnen leerlingen hun keuze voor havo of vwo tot ver in het derde leerjaar uitstellen. Dit draagt positief bij aan de ontwikkelingskansen van kinderen.
Onderwijsaanpak
In de brugklassen 1, 2 en 3 wordt lesgegeven op havo-vwo-niveau, waarbij differentiatie plaatsvindt om rekening te houden met de verschillen tussen leerlingen. De school creëert een pedagogisch-didactisch klimaat dat leerlingen uitdaagt om een zo passend mogelijk niveau te bereiken.
- Ondersteuning en Uitdaging: Het uitgangspunt is om leerlingen die hulp nodig hebben, ruime ondersteuning te bieden, terwijl leerlingen die meer aankunnen dan het gemiddelde, worden gestimuleerd met compacting en extra uitdagingen.
- Evenwichtige Balans: Een evenwichtige balans tussen ondersteuning en uitdaging is daarbij van groot belang.
Curriculum en Modules
Alle leerlingen in de eerste drie schooljaren volgen dezelfde verplichte vakken. Na een bepaalde periode hebben leerlingen de mogelijkheid om te kiezen uit een extra aanbod van modules, waarbij verbreding, verdieping of remediëring centraal staat.
Extra Begeleiding:
- Leerlingen die buiten de reguliere lessen extra ondersteuning nodig hebben, kunnen gebruikmaken van SST (Samen Studeren op het Theresia) of SST-extra.
- In de verdiepingsmodules worden diverse extra vakken aangeboden voor leerlingen die hier klaar voor zijn.
Deze aanpak zorgt ervoor dat elke leerling de kans krijgt om op zijn of haar eigen niveau te leren en zich te ontwikkelen, waardoor het Theresialyceum een stimulerende en ondersteunende leeromgeving biedt.
In klas 1 had ik wat moeite met wiskunde, daar heb ik paar weken hulp voor gehad. Mijn herkansing heb ik veel beter gemaakt. Voor wiskunde moet je veel oefenen…