Extra begeleiding
In klas 1 hebben alle TOM-leerlingen een TOM-begeleider. Deze begeleider voert het welKOMstgesprek vanuit TOM met de leerling en de ouders en volgt de leerling gedurende het jaar. Rondom de proefwerkweken worden de TOM-leerlingen van klas 1 door hun TOM-begeleider uitgenodigd om in kleine groepjes ervaringen uit te wisselen en elkaar waar nodig te helpen.
In alle jaarlagen hebben leerlingen een mentor die met hen bespreekt hoe het met ze gaat en waar ze behoefte aan hebben. Als er op het gebied van (hoog)begaafdheid iets extra’s nodig is, dan kunnen de mentor en de leerling extra ondersteuning van TOM vragen. Een HB-specialist van TOM bekijkt wat het meest passend is. Bij thema’s waar meer (hoog)begaafde leerlingen mee te maken krijgen, zijn de peergroupbijeenkomsten een fijne ondersteuning. Meer informatie hierover vindt u onder de button ‘Extra ontmoetingen’. Soms is er sprake van een specifiekere, meer individuele hulpvraag. De leerling krijgt dan een TOM-coach toegewezen. De TOM-coaches zijn geschoold in het begeleiden van hoogbegaafden (via Echa/Ritha of Novilo). De TOM-coach specificeert samen met de leerling en zo nodig andere betrokkenen de hulpvraag en maakt afspraken met de leerling over het verloop en de duur van de coaching. Regelmatig wordt er gecheckt welke ontwikkeling er is en of er nog aan het juiste doel gewerkt wordt. Ouders worden door de TOM-coach op de hoogte gehouden van het proces. Van leerlingen verwachten wij dat ze echt betrokken zijn bij hun eigen proces en hierin zelf hun richting bepalen; alleen dan heeft individuele coaching zin. De coach heeft hierin een begeleidende rol.