Bezoek Straatsburg
11 maart 2019
Meldpunt linkse indoctrinatie
31 maart 2019

Expositie tegen racisme en discriminatie

Door de Verenigde Naties is 21 maart uitgeroepen tot ‘Internationale Dag ter Bestrijding van Racisme en Discriminatie’. Deze dag is ingesteld naar aanleiding van het bloedbad in Sharpeville in Zuid-Afrika op 21 maart 1960, waarbij de politie het vuur opende op een groep mensen die demonstreerde tegen de apartheid.

In 1966 riep de UNESCO 21 maart uit tot Dag tegen racisme, discriminatie en uitsluiting en vanaf die tijd worden mensen aangezet zich tegen racisme te verzetten.

Voor de Diversiteitsdenktank van onze school is deze dag een aanleiding om een expositie te organiseren met posters tegen racisme en discriminatie. In samenwerking met Gijs Gielen van de Anti Racisme Groep Tilburg hebben de leerlingen van HAVO 4 (tijdens de kerstactie) uit een verzameling van enkele honderden posters een selectie gemaakt en daarbij aantekeningen gemaakt.

Deze posters hangen nu in de hal op de blauwe borden. In het begin zonder commentaar (NO COMMENT) zodat iedereen zijn eigen gedachten kan vormen. Later worden de aantekeningen van de leerlingen toegevoegd en worden toeschouwers uitgenodigd om hun mening en ideeën te delen. We hopen hierdoor gesprekken tussen leerlingen onderling, leerlingen en collega’s en collega’s onderling los te maken. En een sfeer te creëren die bijdraagt aan de sociale veiligheid en de verdraagzaamheid van alle mensen op onze school.

Iedereen die vragen heeft over de expositie en de posters die worden tentoongesteld kan contact opnemen met de Diversiteitsdenktank.