De komende maand staan er maar liefst 2 executieve vaardigheden in de spotlight. In de aanloop naar proefwerkweek 1 zullen we extra aandacht hebben voor “Plannen” en “Time management”. Twee vaardigheden die nauw met elkaar verbonden zijn.
Omdat het puberbrein nog lang niet volledig is ontwikkeld en lange termijn denken nog behoorlijk lastig is in deze leeftijd, kunnen veel leerlingen (met name in de onderbouw) uw en onze hulp nog hard nodig hebben als het gaat om een goede planning maken. Het is in klas 1 daarom raadzaam om samen met uw kind een planning te maken. In klas 2 kan de leerling dit eerst zelf proberen en kunt u meekijken, om de hulp hierbij vervolgens geleidelijk af te bouwen. Uiteindelijk willen we de leerlingen leren om zelfstandig te plannen, waarbij ze zelf hulp vragen indien nodig.
Timemanagement betekent dat je goed met je tijd om kunt gaan. Je weet hoeveel tijd je ergens voor nodig hebt, je plant je dag slim in, en je maakt taken op tijd af. Het helpt je om tijd niet te verspillen én genoeg tijd te hebben voor school, hobby’s én ontspanning.
Plannen betekent dat je vooruit denkt over wat je moet doen, en bedenkt wanneer en hoe je dat gaat doen. Het is het maken van een slim stappenplan, zodat je niet alles op het laatste moment hoeft te doen.
Plannen helpt je om overzicht te houden en stress te voorkomen.
Wat kan helpen bij het maken van een goede planning voor de PWW?
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.