Extra uitdaging

TOM-leerlingen die behoefte hebben aan extra uitdaging kunnen deelnemen aan projecten. Als een leerling voor de eerste keer een project gaat doen, dan wordt hierbij begeleiding geboden en werkt de leerling in een groepje. Soms zullen begeleidingsmomenten voor het project buiten de lestijd vallen, maar verder zal er vooral aan het project geworden tijdens lestijd. Samen wordt afgesproken hoeveel en welke lesuren aan het eigen project gewerkt kan worden. Leerlingen mogen dit in de les doen, maar kunnen hiervoor ook gebruik maken van het TOM-lokaal. De ervaring leert ons dat de sfeer in het TOM-lokaal zo prettig wordt bevonden, dat leerlingen ook tijdens vrije uren hier komen werken aan het project of aan hun huiswerk. Dit maakt het projectlokaal tevens een ontmoetingsplek voor TOM-leerlingen. Het TOM-lokaal is open wanneer er een docent aanwezig is. Naarmate de leerling de projectvaardigheden beter gaat beheersen, kan de leerling meer eigenaarschap gaan nemen over de projecten en hierbij meer de eigen weg gaan bepalen. We werken toe naar het volledig zelfstandig opzetten en uitvoeren van projecten op basis van de eigen interesse. Het resultaat van de projecten wordt gepresenteerd op het jaarlijkse TOM-festival.

Een andere manier waarop TOM-leerlingen extra uitdaging kunnen krijgen, is door het volgen van modules. Modules worden gegeven tijdens reguliere lestijd. Het is een lessenreeks die wordt aangeboden op een vast tijdstip. Leerlingen kunnen zich hiervoor via Magister inschrijven. Als een leerling zich heeft aangemeld voor een module wordt deze opgenomen in het rooster van de leerling.

Leerlingen die ervoor kiezen om te versnellen, hebben de mogelijkheid om eerder examen te doen in een vak. De vrijgekomen tijd kan bijvoorbeeld besteed worden aan het volgen van een programma bij een universiteit. Verschillende universiteiten bieden scholieren bijvoorbeeld de mogelijkheid om collegevakken te volgen en zelfs af te ronden. Deelname aan deze trajecten vindt plaats onder schooltijd en is mogelijk voor TOM-leerlingen in de bovenbouw.