Jonge Denker des Vaderlands

Panelgesprekken Nieuw beleid
23 november 2018
Kom ook naar onze kerstactiviteitenavond
6 december 2018

Jonge Denker des Vaderlands

De gebrekkige mens – geluk of tragiek? Hoe kijkt de jonge generatie aan tegen perfectionisme? Over dit actuele thema schreef Noor Sebregts, 6v (op de foto 3e links) een originele en prikkelende filosofie-column. Door een vakjury werd ze daarom deze week in Amsterdam verkozen tot één van de Jonge Denkers des Vaderlands. Een ontzettende eer! We feliciteren Noor van harte met het behalen van deze prestigieuze titel.

De Jonge Denkers zijn leerlingen uit het Voortgezet Onderwijs die zich uitspreken over de actualiteit. Ze worden benoemd na een essaywedstrijd onder alle filosofieleerlingen uit het voortgezet onderwijs in Nederland. De geselecteerde leerlingen geven op de avond van de Jonge Denkers een speech en voeren gesprekken. Een deskundige jury wijst vervolgens de nieuwe – zeven – Jonge Denkers aan.

De Jonge Denkers des Vaderlands mengen zich het komende jaar in maatschappelijke debatten middels blogs, columns, vlogs, podcasts, via o.a. radio, krant en sociale media. Verder treden zij op filosofieconferenties en -festivals, bijvoorbeeld in de maand van de filosofie 2019.

De Jonge Denkers is een initiatief van de Vereniging Filosofiedocenten Voortgezet Onderwijs, uitgeverij Lemniscaat en Stichting Maand van de Filosofie.